Lesmethode

Wie een vreemde taal leert, doet dat voornamelijk om met andere taalgebruikers te kunnen spreken, om te kunnen communiceren in het gebied waar deze taal wordt gesproken. Onze werkwijze is er op gericht te zorgen dat er veel contact is tussen de cursist en het Spaans.

Communicatieve methode

Vroeger werd een taal geleerd volgens de zogenaamde "Grammatica-vertaal methode": grammatica leren, lijsten van woorden uit je hoofd leren en vertalen van en naar je moeder taal. Begin jaren tachtig is de tendens in het taalonderwijs om de nadruk meer bij de mondelinge vaardigheden te leggen: luisteren, spreken en gesprekken houden. De grammatica wordt ook geleerd, maar het is niet meer het belangrijkste ingredient, het is niet meer een doel, maar een middel om te communiceren. Want taal gaat over communicatie. Bij Instituto Horizontes maken we gebruik van de communicatieve methode. Als men bij ons binnen komt, ziet en voelt men dat er in die ruimte Spaans wordt gesproken!

Taakgerichte methode

Eind jaren negentig ging men in het taalonderwijs steeds meer gebruik maken van het 'taakgericht' leren. Deze methode houdt in dat de taal nauw verwant is met taken die we in ons dagelijks leven uitvoeren: we werken, we praten over het weer of over familie, we doen boodschapen, we klagen over allerlei dingen, we praten over het verleden en vertellen verhalen... Instituto Horizontes maakt gebruik van lesmateriaal wat gericht is op een taakgerichte communicatieve taalverwerving.

Onze lesmethode: se habla español

In de lessen bij Instituto Horizontes wordt vanaf het eerste moment zo veel mogelijk Spaans gesproken, er is voortdurend direct contact met de taal: de cursist luistert niet alleen naar de (native speaker) docent, maar ook naar luistermateriaal (uit alle gebieden waar Spaans gesproken wordt) en naar andere cursisten, want ook van het maken van fouten kunnen we juist veel leren. Dit kan bij ons omdat we altijd met kleine groepen werken (4-6 personen), waardoor iedereen actief bij de les betrokken kan zijn. We werken dus voornamelijk met Spaans in de les, maar wees niet bang! De lessen moeten ook en vooral leuk en nuttig zijn. Als het gebruik van het Spaans het goede verloop van de les in de weg staat, gebruikt de docent het Nederlands, b.v. om de grammatica uit te leggen.

We zijn ervan overtuigd, mede door onze leerervaring, dat met deze manier van leren, onze cursisten op een natuurlijke en prettige manier Spaans leren. En dat laten ze ons merken, kijk maar eens bij de reacties!